2023-2024 н.р.
ЩО ТАКЕ БУЛІНГ ТА ЯКІ ЙОГО ПРИЧИНИ
Булінг– це агресивна і вкрай неприємна поведінка однієї дитини або групи дітей по відношенню до іншої дитини, що супроводжується постійним фізичним і психологічним впливом.
Кривдники можуть знайти безліч причин щоб цькувати дитину: зовнішність, що не вписується у загальноприйняті рамки, поведінка, думки, які не збігаються з думкою більшості, тощо.
Яскравими прикладамибулінгує словесні образи, навмисне неприйняття дитини до колективу, шантаж та навіть побиття.
"Успіхи у навчанні, матеріальні можливості та навіть особливості характеру можуть стати основою длябулінгу. Крім того, жертвоюбулінгуможе стати також той, кому складно спілкуватися з однолітками, хто поводиться відлюдкувато чи, навпаки,провокативно",– зауважують психологи.
Частіше за вселюди, що цькують, вважають, що це смішноі в цьому немає великої проблеми чи трагедії, а також, що дорослі не будуть звертати на це увагу.
ЯК ВІДРІЗНИТИ БУЛІНГ ТА СВАРКУ МІЖ ДІТЬМИ
Булінгсупроводжується реальним фізичним чи психологічним насиллям: жертву висміюють, залякують, дражнять, шантажують, б'ють, псують речі, розповсюджують плітки, бойкотують, оприлюднюють особисту інформацію та фото в соціальних мережах.
У ситуаціїбулінгузавжди беруть участь три сторони: той, хто переслідує, той, кого переслідують та ті, хто спостерігають.
Якщобулінгвідбувся, вінможе повторюватися багато разів.
ЯК ЗРОЗУМІТИ, ЩО ВАШУ ДИТИНУ ПІДДАЮТЬ ЦЬКУВАННЮ
Перше, що треба зрозуміти –діти неохоче розповідають про цькування у школі, а тому не слід думати, що у перший же раз, коли ви спитаєте її про це, вона відповість вам чесно. Томуголовна порада для батьків– бути більш уважними до проявівбулінгу.
Якщо вашадитина стала замкнутою, вигадує приводи, щоб не йти до школи, перестала вчитись, то поговоріть з нею. Причина такої поведінки може бути не у банальних лінощах. Також до видимих наслідківбулінгувідносятьрозлади сну, втрату апетиту, тривожність, низьку самооцінку. Якщо дитину шантажують у школі, вонаможе почати просити додаткові гроші на кишенькові витрати, щоб відкупитись від агресора.
Якщо цькуванню піддають вашу дитину, тообережно почніть з нею розмову. Дайте зрозуміти, що вам можна довіряти, що ви не будете звинувачувати її у тому, що вона стала жертвоюбулінгу.
Розкажіть дитині, щонемає нічого поганогоу тому,щоб повідомити про агресивну поведінкущодо когось учителю або принаймні друзям. Поясніть різницю між “пліткуванням” та “піклуванням” про своє життя чи життя друга/подруги.
Такожне сліду розмові з дитиноювикористовувати такісексистськікліше, як "хлопчик має бути сильним та вміти постояти за себе", "дівчинка не повинна сама захищатись" та інші. Це тільки погіршить ситуацію.
ЩО РОБИТИ, ЯКЩО ТИ СТАВ ЖЕРТВОЮ БУЛІНГУ
Перше і найголовніше правило –не тримати це у секреті. Розкажи друзям, знайомим чи рідним про те, що тебе ображають у школі, цього не слід соромитись.
Інколи допомогти з вирішенням складної ситуації у школі може абсолютно не пов’язана з цим людина: тренер у секції, куди ти ходиш після школи, або вчитель, до якого ти ходиш на додаткові заняття.
Такожне слід звинувачувати себеу тому, що тебе цькують. Ми говорили раніше, що кривдникам легко знайти жертвубулінгу, адже для цього слід просто якось відрізнятись від оточуючих.
Якщо цькування у школі перетворились зі словесних на фізичні –йди до директора школи або завуча та докладно розкажи їм про це. Також повідом про ситуацію батьків.
Якщо у школі є психолог, то можна сміливо звернутись до нього, щоб відновити відчуття впевненості у своїх силах та зрозуміти, як діяти далі.
ЩО РОБИТИ, ЯКЩО ВИ СТАЛИ СВІДКОМ ЦЬКУВАННЯ
Якщо цькують твого друга чи подругу, тоодразу звернись до дорослих: вчителя, старших товаришів, родичів, батьків тощо.
Якщо твійдруг чи подругаподілилися з тобою, що вони потрапили у ситуаціюбулінгу, обов’язково говори з ними про це — вонипотребують твоєї підтримки.
У жодному разіне слід приєднуватись до групи, що цькує, та висміювати проблеми свого друга чи подруги.
Якщо ви дорослий, який потерпав відбулінгуколись, тоне проходьте повз. Спробуйте захистити дитину, яку ображають. При цьому не слід ображати дітей, які цькують, адже деякі роблять це, тому що самі постраждали від насильства (вдома, у спортивній секції, в іншій школі тощо). У таких випадках вони можуть виміщати свій біль через знущання і приниження слабших за себе.
Деякі дітибулять, щоб ловити на собі захоплені погляди оточуючих, а відчуття переваги над іншими приносить їм задоволення. До того ж, нападаючи на когось вони захищаються від цькування. Іноді такі діти дуже імпульсивні і не можуть контролювати свій гнів. У таких випадках справа нерідко доходить і до фізичного насильства.
Спробуйте повідомити пробулінглюдей зі школи, де це відбувається, або батьків дитини.
ЩО РОБИТИ, ЯКЩО ІНШИХ ЦЬКУЄШ ТИ
Зрозумій,булінг– це твої дії, а не твоя особистість. Ти можеш ними керувати та змінювати на краще. Пам’ятай, щобулінгзавдає фізичного та емоційного болюіншому, а тому подумай, чи дійсно ти цього прагнеш?Деякі речіможуть здаватися смішними та невинними, проте вониможуть завдати шкоди іншій людині.
ЯК ДОПОМОГТИ ДИТИНІ, ЯКА ЦЬКУЄ ІНШИХ
Ми вже казали, що в ситуаціїбулінгузавжди беруть участь три сторони, а тому, коли ви дізнались про цькування у школі, не слід забувати про тих, хто ображає. Психологи зауважують, щодитині, якабулитьінших, увага та допомога потрібна не менше, ніж тій, яка страждає відбулінгу.
Відверто поговорітьз нею про те, що відбувається, з'ясуйте як вона ставиться до своїх дій і як реагують інші діти. Ви можете почути, що "всі так роблять", або "він заслуговує на це". Уважно вислухайте ізосередтесянапошуціфактів, а не на своїх припущеннях.
Не применшуйте серйозність ситуаціїтакими кліше, як "хлопчики завжди будуть хлопчиками" або "глузування, бійки та інші форми агресивної поведінки — просто дитячі жарти і цілком природна частина дитинства".
Ретельно поясніть, які дії ви вважаєте переслідуванням інших. До них відносяться: цькування, образливі прізвиська, загрози фізичного насильства, залякування, висміювання, коментарі з сексуальним підтекстом, бойкот іншої дитини або підбурювання до ігнорування, плітки, публічні приниження, штовхання, плювки, псування особистих речей, принизливі висловлювання або жести.
Спокійнопоясніть дитині, що її поведінка може завдати шкодине тільки жертві, а й усім оточуючим. І щодалі це заходитиме, тим гіршебулінгвпливатиме на всіх учасників.
Дайте зрозумітидитині, щоагресивна поведінка є дуже серйозною проблемою, і ви не будете терпіти це в майбутньому. Чітко і наполегливо, але без гніву, попросіть дитину зупинити насильство. Скажіть дитині, що їй потрібна допомога, а тому ви тимчасово триматимете зв'язок з учителями, щоб упевнитись — дитина намагається змінити ситуацію.
Загрози і покарання не спрацюють. Можливо, на якийсь час це припинитьбулінг, та в перспективі це може тільки посилити агресію і невдоволення. Буде зайвим концентрувати увагу на відчуттях дитини, якубулять. Той, хто виявляє агресію, як правило відсторонюється від почуттів іншої людини.
Пам'ятайте, щоагресивна поведінка та прояви насильства можуть вказувати на емоційні проблеми вашої дитини та розлади поведінки.
10.11.2023
ПРО БУЛІНГ ДЛЯ ДІТЕЙ
12.01.2022
STOP Булінг. Поради дітям.Багато дітей стикаються з булінгом. Булінг - агресивна поведінка однієї дитини або групи дітей, яка призводить до цькування іншої дитини з метою приниження, залякування та демонстрації сили. Ось поради, як боротися з булінгом.
23.12.2021
ПРОЦЕДУРА ПОДАННЯ УЧАСНИКАМИ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ЗАЯВ ПРО ВИПАДКИ БУЛІНГУ (ЦЬКУВАННЯ) В ЗАКЛАДІ ОСВІТИ
Усі учасники освітнього процесу у разі виявлення випадків булінгу (цькування), учасниками або свідками якого вони стали, або підозрюють про його вчинення по відношенню до інших осіб за зовнішніми ознаками, або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб, в обов’язковому порядку протягом дня повідомляють керівника закладу освіти у письмовій формі – заява.
Оформлення заяв
Заява заповнюється державною мовою, розбірливим почерком. Виправлення не допускаються. У заяві необхідно вказати:
-прізвище, ім’я, по батькові заявника, адресу фактичного проживання, контактний телефон;
-навести розгорнутий виклад фактів щодо виявлених випадків булінгу (цькування);
-зазначити дату подання заяви та підписати особисто.
Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в закладі освіти та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування)
- У день подання заяви видається наказ по закладу освіти про проведення розслідування із визначенням уповноважених осіб.
- Створюється комісія з розгляду випадків булінгу (цькування) (далі – Комісія) зі складу педагогічних працівників (у тому числі психолог, соціальний педагог), батьків постраждалого та булера, керівника закладу освіти та скликається засідання.
- Комісія протягом 10 днів проводить розслідування та приймає відповідне рішення:
-якщо Комісія визнає, що це був булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка, тобто відповідні дії носять системний характер, про це повідомляються уповноважені підрозділи органів Національної поліції України (ювенальна превенція) та Служба у справах дітей;
-якщо Комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згоден з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України із заявою.
- Рішення Комісії реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів усіх членів Комісії.
- Кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), за наявності — спостерігачі зобов’язані виконувати рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти.
Стаття 173-4. Булінг (цькування) учасника освітнього процесу(Кодекс України про адміністративні правопорушення)
Булінг (цькування), тобто діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого, -
тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.
Діяння, передбачене частиною першою цієї статті, вчинене групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, -
тягне за собою накладення штрафу від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин.
Діяння, передбачене частиною першою цієї статті, вчинене малолітніми або неповнолітніми особами віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років, -
тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.
Діяння, передбачене частиною другою цієї статті, вчинене малолітньою або неповнолітньою особою віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років, -
тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин.
Штрафи, які передбачено за знущання
-Моральне чи фізичне насильство, агресія – 340-850 грн.
-Дії з особливою жорстокістю, повторне порушення – 850-1700 грн.
-Приховування вчителем факту цькування – 1700-3400 грн, або виправні роботи строком до одного місяця з відрахуванням до 20 % заробітку.
Якщо правопорушення вчинили неповнолітні до 16 років, штраф сплачуватимуть батьки.
wym-1607507612849
Ловіть пам’ятку «Модель вирішення конфліктів у шість етапів» із посібника для шкіл «Навчання демократії» від Ради Європи:
Це вправа, яка допомагає учням конструктивно діяти у конфліктних ситуаціях . Вирішувати їх, а не загострювати. #антибулінг
А тут ще одна вправа, яка допоможе закріпити навичку. Вона присвячена конфліктам вдома та з ровесниками:
Правда ж, корисно? Заходьте на сайт освітньої платформи #LivingDemocracy за свіжими ідеями для уроків! Там безліч вправ, які пояснюють права людей, демократичні цінності та попереджають шкільний булінг.
ГО DOCCU та PH Zürich за підтримки Швейцарії.
#madewithswitzerland
wym-1607163437061
wym-1607163197012
===============
ПОЛІЦІЯ ПОЧНЕ ОБЛІКОВУВАТИ БУЛЕРІВ
21 серпня набрав чинності наказ МВС від 25.06.2020 №488, що вносить зміни до Інструкції з організації роботи підрозділів ювенальної превенції Національної поліції України з дітьми, що скоїли адміністративні або кримінальні правопорушення https://bit.ly/3kkbE6m. Зміни в Інструкції безпосередньо стосуються і тих здобувачів освіти, які вчинили булінг учасника освітнього процесу.
Дитина, яка вчинила булінг (цькування) учасника освітнього процесу, може братися на профілактичний облік ювенальної превенції* (пункт 2, підпункт 7, розділ 3 Інструкції https://bit.ly/2FMn5oi ). Підставою для цього є копія постанови суду про притягнення дитини, її батьків або осіб, що їх замінюють, до адміністративної відповідальності за статтею 173-4 (про відповідальність за цькування учасника освітнього процесу) Кодексу України про адміністративні правопорушення (пункт 3, підпункт 7, розділ 3 Інструкції https://bit.ly/2FMn5oi ).
Говорячи мовою офіційного документа, профілактичний облік дітей - це комплекс заходів із взяття на облік, наповнення та підтримання в актуальному стані баз даних, що входять до єдиної інформаційної системи МВС, з даними дітей, із якими здійснюється профілактична робота (пункт 5, розділ 1 Інструкції).
Якщо є згадана вище копія постанови суду, поліцейський підрозділу ювенальної превенції у триденний строк виносить постанову про те, що дитина береться на профілактичний облік, та заводить обліково-профілактичну справу, яку затверджує начальник територіального (відокремленого) підрозділу ГУНП (пункт 4, розділ 3 Інструкції https://bit.ly/2FMn5oi ).
Під час профілактичної роботи з дітьми, взятими на облік через булінг, поліцейські ювенальної превенції:
- проводять ознайомлювальні, попереджувальні та виховні бесіди з дитиною за місцем проживання, навчання або роботи не рідше одного разу на місяць;
- проводять ознайомлювальні, попереджувальні бесіди з батьками дитини, її законними представниками, членами сім'ї, щоб усунути причини та умови, які спонукали дитину вчинити адміністративне правопорушення;
- складають план заходів з індивідуальної профілактики на основі вивчення матеріалів характеристик та індивідуально-психологічних особливостей дитини;
- відвідують дитину за місцем проживання, щоб з'ясувати умови проживання дитини, а також чинники, які можуть негативно на неї впливати й спонукати до вчинення адміністративних правопорушень;
- вживають інші профілактичні заходи, передбачені законодавством України (пункт 1, розділу 3 Інструкції https://bit.ly/2FMn5oi).
Якщо після останнього факту вчинення булінгу дитина впродовж року більше не вчиняла булінг - вона знімається з профілактичного обліку (пункт 10, підпункт 9, розділ 3 Інструкції https://bit.ly/2FMn5oi).
Одними із завдань ювенальної превенції є попередження вчинення правопорушень неповнолітніми та негативних явищ у дитячому середовищі.
Порядок подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти, порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування).
Із метою створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти здобувачів освіти педагогічні працівники, батьки та інші учасники освітнього процесу зобов’язані повідомляти керівника закладу про випадки булінгу, учасниками або свідками якого вони стали, або підозрюють про його вчинення по відношенню до інших осіб за зовнішніми ознаками, або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб.Відповідно до такої заяви керівник закладу видає рішення про проведення розслідування із визначенням уповноважених осіб. Для прийняття рішення за результатами розслідування керівник закладу скликає засідання комісії з розгляду випадків булінгу. Якщо комісія визнала, що це був булінг, а не одноразовий конфлікт чи сварка, тобто відповідні дії носять систематичний характер, то керівник закладу повідомляє уповноважені підрозділи органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та Службу у справах дітей.У разі, якщо комісія не кваліфікує випадок як булінг, а постраждалий не згодний із цим, то він може звертатися до органів Національної поліції України із заявою.Керівник закладу повідомляє про терміни, порядок реагування на доведені випадки булінгу, відповідальність осіб, причетних до булінгу та процедуру розгляду відповідно до законодавства. Згідно з КУпАП булінг учасника освітнього процесу тягне за собою накладання штрафу від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів або від 20 до 40 годин громадських робіт. Якщо булінг вчинено групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, штраф становитиме від 100 до 200 неоподатковуваних мінімумів або громадські роботи від 40 до 60 годин. Булінг, вчинений малолітньою або неповнолітньою особою, тягне за собою накладання штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють.Рекомендації до оформлення заяви 1. Подається державною мовою. 2. Чітко вказуються прізвища. 3. Дотримання вимог до оформлення реквізитів. 4. Не допускати виправлень. 5. Зміст заяви пишеться в довільній формі.Реагування на доведені випадки булінгуПорядок реагуванняна доведені випадки булінгу (цькування) в закладі освітита відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування) 1. У день подання заяви видається наказ по закладу освіти про проведення розслідування із визначенням уповноважених осіб. 2. Створюється комісія з розгляду випадків булінгу (цькування) (далі – Комісія) зі складу педагогічних працівників (у тому числі психолог, соціальний педагог), батьків постраждалого та булера, керівника закладу освіти та скликається засідання. 3. Комісія протягом 10 днів проводить розслідування та приймає відповідне рішення:– якщо Комісія визнає, що це був булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка, тобто відповідні дії носять системний характер, про це повідомляються уповноважені підрозділи органів Національної поліції України (ювенальна превенція) та Служба у справах дітей;– якщо Комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згоден з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України із заявою. 4. Рішення Комісії реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів усіх членів Комісії. 5. Кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), за наявності — спостерігачі зобов’язані виконувати рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти.Стаття 173-4. Булінг (цькування) учасника освітнього процесу(Кодекс України про адміністративні правопорушення)Булінг (цькування), тобто діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого: –тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.Діяння, передбачене частиною першою цієї статті, вчинене групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення: –тягне за собою накладення штрафу від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин.Діяння, передбачене частиною першою цієї статті, вчинене малолітніми або неповнолітніми особами віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років: –тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.Діяння, передбачене частиною другою цієї статті, вчинене малолітньою або неповнолітньою особою віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років: –тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин. |
ПЛАН ЗАХОДІВ, СПРЯМОВАНИХ НА ЗАПОБІГАННЯТА ПРОТИДІЮ БУЛІНГУ (ЦЬКУВАННЮ)В ЗАКЛАДІ ОСВІТИ НА 2019/2020 НАВЧАЛЬНИЙ РІК
№ з/п | Заходи | Термін виконання | Відповідальний | Відмітка про виконання |
Нормативно-правове та інформаційне забезпечення попередження насильства та булінгу | ||||
1 | Підготовка наказу «Про запобігання булінгу (цькування) у закладі освіти» | Останній тиждень серпня | Директор школи КоваленкоМ.М.. | |
2 | Підготовка наказу «Про порядок дій персоналу при зіткненні з випадками булінгу (цькування) в закладі освіти» | Перший тиждень вересня | Уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування) | |
3 | Наради з різними категоріями працівників з питань профілактики булінгу (цькування): · педагогічний персонал; · допоміжний персонал; · технічний персонал. | Вересень | Уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування) | |
4 | Організація механізмів звернення та встановлення інформаційної скриньки для повідомлень про випадки булінгу (цькування) | Вересень | Практичний психолог, класні керівники 1-11 класів | |
5 | Оновлення розділу про профілактику булінгу (цькування) і розміщення нормативних документів на сайті закладу освіти | Вересень | Відповідальний за роботу сайту школи Величко О.В. | |
6 | Підготовка брошури з нормативними документами з профілактики булінга (цькування) в освітньому середовищі для педагогів | Жовтень | Уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування) | |
7 | Підготовка методичних рекомендацій для педагогів: · з вивчення учнівського колективу; · з розпізнавання ознак насильства різних видів щодо дітей | Жовтень | Уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування) | |
8 | Оновлення тематичного стенду | Протягом навчального року | Уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування) | |
9 | Підготовка тематичних буклетів за участю старшокласників | Листопад | Уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування) | |
10 | Перевірка інформаційної доступності правил поведінки та нормативних документів з профілактики булінгу (цькування) | Листопад | Уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування) | |
11 | Інформаційна акція для старшокласників | Грудень | Уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування) | |
12 | Виступ на загальношкільних батьківських зборах щодо профілактики булінгу (цькування) в учнівському колективі | Лютий | Директор школи Коваленко М.М., уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування) | |
Робота з вчителями та іншими працівниками закладу освіти | ||||
15 | Проведення навчальних семінарів для вчителів щодо запобігання булінгу (цькування) та заходи реагування | 28.10.2019 | Уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування) | |
16 | Інструктивні наради з питань профілактики булінгу (цькування) з допоміжним та технічним персоналом | Листопад | Директор школи Коваленко М.М, уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування) | |
17 | Тренінг для вчителів щодо запобігання булінгу (цькування) у закладі освіти | 08.01.2020 | Практичний психолог, , залучені фахівці | |
18 | Співбесіда з класними керівниками за результатами діагностики класного колективу | За результатами кожної чверті | Уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування), практичний психолог, | |
19 | Консультування класних керівників психологом, соціальним педагогом з проблемних ситуацій | Протягом навчального року | Практичний психолог | |
Робота з учнями | ||||
20 | Проведення тренінгів для старшокласників з розвитку навичок спілкування та мирного вирішення конфліктів | Протягом навчального року | Практичний психолог | |
21 | Імітаційна гра для молодших школярів (1-4-й класи) «Якщо тебе ображають» | Жовтень | Класні керівники 1-4 класів | |
22 | Тиждень толерантності | Листопад | Рада старшокласників, класні керівники 1-11 класів | |
23 | День відкритих дверей у шкільного психолога | Листопад | Практичний психолог | |
24 | Імітаційна гра для учнів середніх і старших класів «Розкажи про насильство» | Грудень | Рада старшокласників, класні керівники 5-11 класів | |
25 | Конкурс плакатів проти насильства | Березень | Рада старшокласників, заступник директора з ВР | |
Робота з батьками | ||||
26 | Тематичні загальношкільні батьківські збори | Жовтень | Адміністрація школи | |
27 | Підготовка пам'ятки для батьків про порядок реагування та способи повідомлення про випадки булінгу (цькування) щодо дітей, заходи захисту та надання допомоги дітям Жовтень Уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування) | Жовтень | Уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування) | |
28 | Тематичні батьківські збори в класах | Грудень | Класні керівники 1-11 класів | |
29 | Проведення консультацій психолога з питань взаємин батьків з дітьми | Протягом навчального року | Практичний психолог, класні керівник 1-11 класів | |
30 | Консультування батьків щодо захисту прав та інтересів дітей | 1 раз на місяць | Класні керівники з уповноваженою особою | |
Моніторинг освітнього середовища закладу освіти | ||||
31 | Самооцінка закладу освіти за показниками безпеки, комфортності, інклюзивності | 2 рази на рік | Адміністрація закладу, колектив закладу | |
32 | Анонімне анкетування учнів 5-11-го класів про випадки булінгу (цькування) у школі | Грудень | Практичний психолог | |
33 | Анкетування батьків про безпеку в закладі освіти | Грудень | Класні керівники 1-11 класів | |
34 | Діагностика стосунків у закладі освіти. Анкетування учнів та вчителів | Лютий | Практичний психолог | |
35 | Аналіз інформації за протоколами комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти | За потреби | Уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування) | |
36 | Підготовка звіту про виконання заходів про виконання плану заходів з запобігання та протидії булінгу | Травень- червень | Уповноважена особа з питань запобігання та протидії булінгу (цькування) |
Порядок реагування на доведені випадку булінгу Краматорська ЗОШ I-III ступенів та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування)
1. У разі підтвердження факту вчинення булінгу (цькування), за результатами розслідування та висновків комісії з розгляду випадку боулінгу (цькування), керівник закладу повідомляє уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та Cлужби у справах дітей про випадки боулінгу (цькування) в закладі освіти.
2.Комісія за результатами проведеного розслідуваннящодо з'ясування обставин на підставі заяви про булінг (цькування), визначених сторін булінгу (цькування), встановлених можливих причин булінгу (цькування)розробляє рекомендаціїдля педагогічних працівників щодо освітньої діяльності з учнями, причетними до булінгу, їх батьками (особами, що їх заміняють), заходи стабілізації психологічного клімату у колективі,наданнясоціальних та психолого-педагогічних послуг сторонам булінгу (цькування).
3. Надаються соціальні та психолого-педагогічні послуги здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу.
4. Практичний психолог у межах своїх посадових обов’язків:
діагностує стан психологічного клімату в колективі, в якому відбувся булінг (цькування) та за результатами діагностики розробляє план корекційної роботи з кривдником та свідками із залученням батьків (законних представників);
розробляє та реалізує програму індивідуальної реабілітації для потерпілого;
розробляє профілактичні заходи для групи (класу), в якій зафіксовано випадок булінгу (цькування); для батьків або законних представників;
здійснює супровід педагогічних, науково-педагогічних працівників, які забезпечують освітній процес для групи (класу), в якій зафіксовано випадок булінгу (цькування);
забезпечує надання психологічного супроводу здобувачів освіти, які постраждали від булінгу (цькування), стали його свідками або вчинили булінг (цькування).
5. Педагогічні працівники, які працюють з класом чи групою, у якій зафіксовано випадок булінгу (цькування), забезпечують:
виконання рекомендації комісія з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти щодо доцільних методів навчання та організації роботи з учнями, причетними до булінгу (цькування) та їхніми батьками (законними представниками);
дотримання правил поведінки учасниками освітнього процесу в закладі освіти, визначених статутом закладу освіти, законодавством;
виробляють спільно з здобувачами освіти правила взаємодії класу чи групи під час освітнього процесу.
6. Батьки здобувачів освіти (законні представники) зобов’язані виконувати рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти.
7.За виконання та моніторинг запланованих заходів відновлення та нормалізації психологічного клімату в закладі освіти та визначених рекомендацій для учасників булінгу (цькування) відповідає уповноважена особа або особа, яка її замінює у разі відсутності відповідно до наказу про склад комісії.
8.Визначаються відповідальні особи, причетні до булінгу (цькування) та накладаються адміністративні стягнення.
Цькування неповнолітнього карається штрафом від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (850 та 1700 гривень відповідно) або громадськими роботами від 20 до 40 годин.
Така ж поведінка, вчинена групою осіб або повторно протягом року після
накладення адміністративного стягнення, передбачає штраф від 1700 гривень до 3400 гривень або громадськими роботами від 40 до 60 годин.
За булінг, вчинений малолітніми або неповнолітніми особами віком від 14 до
16 років, тягне за собою накладання штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють.
Якщо директор закладу освіти не повідомить уповноважений підрозділ органів Національної поліції України про відомі йому випадки цькування учасників освітнього процесу тягне за собою накладання на нього штрафу від 50 до 100 неопадоткованих мінімумів доходів громадян або виправні роботи на строк до 1 місяця з відрахуванням до 20 % заробітку.
Коментарi